Dag 10 Suplado Krater

15 juli 2017 - Barber, Curaçao

Vanmorgen lekker uitgeslapen tot half 9! Na het ontbijt waren we alle 4 lekker lui en hadden nog geen zin om op pad te gaan. Piet en Isa zijn al snel vertrokken naar het andere zwembad en Zara en ik hebben nog wat zitten chillen op ons terras en hebben elkaars nagels eens een leuk kleurtje gegeven, voordat wij ook een plons namen. Eind van de ochtend begon het toch weer te kriebelen om met de jeep op pad te gaan. We besloten naar de Suplado krater te gaan aan de ruige noordkust. Het is niet makkelijk om daar te komen. Piet had van de week al overlegd met Roy (van jeepexperience.nl) of het te doen was. Zijn antwoord was: gewoon proberen en als het niet gaat keer je weer om. Ze zijn zo lekker relaxed hier... Na de lunch zijn we op pad gegaan. Maps.me, een uitstekende offline navigatie app, gaf als afstand 14 kilometer aan en met als tijd 38 minuten. Vast een foutje (dachten we). Eerst namen we de 'grote' weg richting Westpunt, maar al snel moesten we deze weg verlaten. We kwamen terecht op een echt off-roadweg. Keiharde grond met daarin losse grote keien, diepe kuilen en soms was de weg heel smal tussen stekel-struiken en cactussen door. Vooral achterin de open jeep was het vaak best afzien! De meiden zaten zo mogelijk met z'n 2-en in het midden. Nu snapten we ook de tijd t.o.v. van de aantal kilometers... haha! Het was een avontuurlijke rit, maar omkeren zou niet eens gelukt zijn! Eindelijk kwamen we bij onze eindbestemming. We reden een keiharde grote vlakte op. Dit is een koraallandschap. Wij vonden het meer lijken op een maanlandschap. Kilometers ver kon je links en rechts kijken en er was helemaal niemand te bekennen. Toen we richting de zee liepen en bij een gat in de grond bleven staan, vroeg Isa doodleuk: Kunnen we hier niet zwemmen? Zijn we via die verschrikkelijke kuilen-weg hiernaartoe gereden alleen om naar dit gat te kijken? Ze snapte er echt helemaal niks van!! Maar toen spoot het zeewater als een fontein door het gat en waren we snel door en door nat. Dit was toch wel erg leuk! De krater bestaat eigenlijk uit niets meer dan een gat in de grond. Het is poreus koraal. Het zeewater wordt van onderuit hard omhoog gedrukt waardoor het water hoog de krater uit spuit. Prachtig om te zien! Rondom het gat blijft er wat zeewater achter en wordt verwarmd door de zon. Ze noemen dit de natuurlijke jacuzzi. We hebben dicht bij het gat gestaan, maar om de jacuzzi in te gaan met de kinderen vonden we toch iets te gevaarlijk. Na veel te veel foto's te hebben gemaakt, zijn we weer teruggereden. Isa vond het op de heenweg best eng achterin, dus heeft zij de terugweg voorin gezeten. Zara vond de rit juist supergaaf. Moesten we gisteren stoppen op de weg voor een leguaan, dit keer stond er een kleine stier midden op de weg, in the middle of nowhere! Met wat gas geven, rende hij eerst voor ons uit en schoot toen de bosjes in. Wij konden weer verder rijden. Voor we bij het resort aankwamen eerst langs de weg weer die overheerlijke shakes gehaald. Onder Video's staat een kort filmpje van de zeewaterfontein.